'Tovenaar' Fresco claimt gulden middenweg
Zoals verdelen (van je tegenstanders) goed is voor de heerser, zo is de spreekwoordelijke 'gulden middenweg' goed voor de PR.
Want extremisten - linksom of rechtsom - dáár
kun je maar beter bij uit de buurt blijven.
Als geen ander lijkt wetenschapper,
bestuurder en schrijver Louise Fresco dit alles te hebben begrepen.
Hoewel ik 'Schaduwdenker' inmiddels als geuzenaam heb geadopteerd, zit er een luchtje aan
Fresco's zelfgecreëerde tweedeling van haar opponenten.
Want zowel de Schaduwdenker
als de Lichtzoeker worden door haar voorgesteld als emotionele uitersten.
Zelf claimt ze ondertussen de zogeheten 'gulden middenweg'.
Juist: die met de goede PR!
Zelf claimt ze ondertussen de zogeheten 'gulden middenweg'.
Juist: die met de goede PR!
Want zowel de Schaduwdenker als de Lichtzoeker zijn volgens Fresco behept
met een nostalgisch (en derhalve irrationeel) verlangen naar vroeger.
Deze redenering wekt
onwillekeurig de suggestie dat Fresco de Redelijkheid Zelve vertegenwoordigt.
Maar volgens de Amerikaanse wetenschapsjournalist Charles C. Mann vertegenwoordigen de 'techno-optimisten' - waarvan Fresco in Nederland de onbetwiste woordvoerder is - zélf een uiterste in het spectrum.
In zijn boek 'De
Tovenaar en de profeet' plaatst Mann de 'Tovenaars' (techno-optimisten) dan ook lijnrecht tegenover
de 'Profeten' (techno-pessimisten).
Met andere woorden:
Louise Fresco kan worden beschouwd als een extremist.
Niks gulden middenweg dus!
'De Tovenaar en de Profeet', Charles C. Mann |
Wat bedoelt Mann precies met Tovenaars en Profeten?
Zelf schreef ik uitgebreid over de
Schaduwdenkers en de Lichtzoekers.
Zo kwam ik in 'Ik ben een schaduwdenker, dus geen lichtzoeker'
tot de conclusie dat de Schaduwdenker en de Lichtzoeker het, ondanks bepaalde
raakvlakken, in de dagelijkse praktijk niet erg lang met elkaar uithouden.
Op basis van de beide
uitersten Tovenaar en Profeet zou ik zeggen dat Fresco's Schaduwdenker vrijwel
naadloos samenvalt met de Profeet zoals omschreven door Mann.
Maar waar moeten we in
dat geval de Lichtzoeker plaatsen?
Volgens Fresco is het Schaduwdenken
anti-technologisch, terwijl het Lichtzoeken anti-rationeel is.
Dat lijkt geen slechte
typering.
Je zou ook kunnen zeggen
dat de Schaduwdenker met open vizier door de hete brij heen gaat en hardnekkig
weigert om de kop in het zand te steken.
Dit terwijl de Lichtzoeker
- die wel degelijk nattigheid voelt - daarentegen vergetelheid zoekt in
fantasieën.
Bijvoorbeeld over
'puurheid', 'authenticiteit', 'zelfredzaamheid' of 'ambachtelijkheid'.
Wat beide stromingen gemeen
hebben is een intuïtieve afkeer van de alomtegenwoordige verwoesting van de
natuur en ons leefmilieu.
Maar zodra beide groepen de
handen ineen proberen te slaan, blijkt al snel hoe onmetelijk de verschillen
zijn.
Terwijl de Lichtzoekers
zich al spoedig voor allerlei karretjes laten spannen, zit de Schaduwdenker
'gelijkhebberig' en ogenschijnlijk weinig 'opbouwend' te mokken in een hoekje van de samenleving...
Zou het kloppen dat
Schaduwdenkers gemiddeld genomen 'rationeler' (of zelfs intelligenter) zijn?
Zoals Fresco schrijft?
Of is het een kwestie van
karakter, van een bepaalde moed om de dingen in het genadeloze daglicht te zien
zoals ze (nu eenmaal) zijn?
Als het laatste klopt is
het verschil tussen de Schaduwdenker en de Lichtzoeker in grote lijnen het
verschil tussen de vernieuwers/rebellen en de meer op aanpassing gerichte
types.
De laatsten zijn gewoonlijk
met (veel) meer.
Verwarrend allemaal, want
juist de Lichtzoekers presenteren zichzelf volgens sociologen vaak als
pioniers.
Zoals bijvoorbeeld de
zogeheten participatieprofessionals, een nieuwe trend in de jaren na de
recessie van 2008.
Wel komt uit onderzoek naar
voren dat deze (zelfverklaarde) pioniers rebelser lijken dan
ze in werkelijkheid zijn.
Zo werken de pioniers vaak
nauw samen met overheidsinstellingen en bedrijfsleven.
Vaak zelfs in opdracht van
de gevestigde orde.
Nogal aanpassingsgericht
eigenlijk!
Dit betekent dat de eerste
aanname - Schaduwdenkers zijn 'rationeler' dan Lichtzoekers - die
overeenkomt met die van Louise Fresco, waarschijnlijk lijkt.
Misschien zijn
Schaduwdenkers gemiddeld genomen wel iets moediger.
Daar staat tegenover dat de
Lichtzoekers met veel meer zijn, en succesvoller bovendien.
Hoewel volgens Fresco
'irrationeel' vertegenwoordigen de Lichtzoekers immers een zekere mate van
optimisme:
Als we met zijn allen de
straat op gaan om zwerfvuil op te ruimen komt alles goed!
Als we allemaal een paar
straattegels oplichten om zelf een moestuin te beginnen, redden we de planeet!
Kortom: een zekere
naïveteit is de Lichtzoeker niet vreemd.
Wat verder opvalt bij de
Lichtzoekers is een blind vertrouwen in de oneindige mogelijkheden van het
individu.
Ondanks het diepgevoelde
wantrouwen tegen bepaalde 'uitwassen' van de wetenschap - overdadig(?!)
vaccineren, genetische modificatie, kernenergie - is het met de gemiddelde
Lichtzoeker dan ook uiterst genoeglijk en zelfs opbouwend samenwerken.
Behalve dan voor de
typische Schaduwdenker.
Want die voelt zich al snel
ongemakkelijk bij zoveel (misplaatst?) optimisme.
Al is het maar vanwege het
soms tenenkrommende en overduidelijk aan het bedrijfsleven ontleende Lichtzoekers-jargon ('stip op de horizon').
Voor de tweede aanname
(kwestie van karakter) is dus ook wel iets te zeggen.
Hoe dan ook: door de
indeling in Tovenaars en Profeten snappen we ineens helemaal waarom de
Lichtzoekers en de Schaduwdenkers er zo slecht in zijn om gezamenlijk - als een echte Atlas - de
schoudertjes onder onze planeet te zetten...
Want de Profeten, die
verdacht veel lijken op Schaduwdenkers, staan immers wérkelijk aan één uiteinde
van het ideeën-spectrum, terwijl de Lichtzoekers toch vooral meebewegen met de
grote stroom.
De typische Schaduwdenker (profeet)
is dan ook kritisch en pessimistisch.
Zo waarschuwen
Schaduwdenkers ons dat de aarde momenteel op haar laatste eindje loopt.
Dat is geen fijne
boodschap.
De benodigde maatregelen
liegen er dan ook niet om.
Een beroep op individuele
verantwoordelijkheid zal de planeet niet redden!
We moeten - desnoods onder (overheids)dwang - noodgedwongen aan de bak: minder vlees eten, minder vliegen, maar ook minder kinderen.
We moeten - desnoods onder (overheids)dwang - noodgedwongen aan de bak: minder vlees eten, minder vliegen, maar ook minder kinderen.
Grenzen stellen dus.
Nogal ongezellig
allemaal!
Door bovendien de noodzaak
van aanhoudende economische groei te betwijfelen, stellen Schaduwdenkers het
bestaande maatschappelijke systeem diepgaand ter discussie.
Dit is vooral voor de
gevestigde orde - de multinationals - nogal bedreigend.
Met al haar
bestuursfuncties is 'Tovenaar' Fresco hiervan een klassieke vertegenwoordiger.
Verwarrend is het allemaal
wel.
Probeert Fresco de
Schaduwdenkers - haar werkelijke opponenten - monddood te maken door hen op één
hoop te gooien met de Lichtzoekers?
Zelfs volgens Fresco is de
gemiddelde Schaduwdenker immers rationeel.
Intelligent en goed onderbouwd
dienen deze Schaduwdenkers (Profeten) de Tovenaars dan ook onophoudelijk van
repliek.
Hoewel ze met weinig zijn,
beschikken sommige 'dissidente' wetenschappers zelfs over een uitstekende
(internationale) reputatie.
Gelukkig zitten ze niet allemaal te mokken in een hoekje!
Gelukkig zitten ze niet allemaal te mokken in een hoekje!
Maar door hen op één hoop
te gooien lijken zowel de Schaduwdenkers als de Lichtzoekers op een stel bijterige, maar 'goedbedoelende' proefdieren in een laboratorium.
Kijk ze eens spelen, hoe
lief!
Ondertussen regelen wij, rationele,
'verantwoordelijke' en gevestigde wetenschappers, de allerbelangrijkste zaken.
Voor hun eigen bestwil zullen we dus een stel proefjes met hen moeten doen.
Voor hun eigen bestwil zullen we dus een stel proefjes met hen moeten doen.
Een en ander ter meerdere eer en
glorie van de vooruitgang!
Verdeel en heers, kortom.
Waar Fresco dus in
werkelijkheid het uiterste van de techno-optimisten vertegenwoordigt en daarbij
de techno-pessimisten onvermoeibaar als (gelijk) waardige opponenten tegenover
zich vindt, maakt ze haar tegenstanders ongevaarlijk door hen op één hoop te gooien
met een stelletje betrekkelijke, tja... kwezels.
Of tenminste met de types
die kritiekloos - go with the flow - achter bepaalde hypes
aanlopen.
Goedwillend, zeker, maar
niet erg... rationeel.
Dat is héél slim, en zo
kennen we Fresco natuurlijk ook.
Naar eigen zeggen
vertegenwoordigt zij dus de gulden middenweg: samen opbouwend, beschaafd en
welwillend overleggen; gelijkwaardig, objectief, neutraal en bóvenal rationeel.
Dit alles om tot de bést mogelijke
oplossingen te komen voor 'de hongerige kindertjes in Afrika'.
In werkelijkheid
vertegenwoordigt Fresco vooral de macht.
Want er zijn honderd
redenen waarom de kindertjes in Afrika honger hebben, maar de biologische
landbouw hoort daar niet bij!
Ondertussen beginnen de
techno-optimisten - die steeds vroeger moeten opstaan om alle goed onderbouwdekritiek van de techno-pessimisten te weerleggen - helaas nog meer
op gelovigen te lijken dan de Lichtzoekers.
Tovenaars, inderdaad!
Want áls het waar is dat
alle toverkunsten uiteindelijk - door de voortschrijdende rationalisering -
zullen worden achterhaald, dán is er nog hoop!
Zo reik ik de optimistische Lichtzoekers alsnog de hand.
De gulden middenweg, weet u
nog?
Als het gaat om zoiets belangrijks als het redden van onze planeet, vergeet dan alle tegenstellingen en houd vooral het gezamenlijke doel voor ogen!
Als het gaat om zoiets belangrijks als het redden van onze planeet, vergeet dan alle tegenstellingen en houd vooral het gezamenlijke doel voor ogen!
Reacties
Een reactie posten