Ik ben een schaduwdenker (III), dus geen lichtzoeker! (XXL)
Wat is een Lichtzoeker?
Het omhelzen van een persoonlijke weg naar de
verlossing van het technologisch kwaad dat ons bedreigt. Zo ligt er een direct,
zij het niet voor ieder individu bewuste, verbinding tussen het sombere beeld
van de wereldwijde situatie van natuur, voedsel en landbouw en de persoonlijke
reacties van de consumenten die zoeken naar een nieuw voedselpatroon en een
nieuwe levensstijl.
Mijn sociologisch onderlegde broertje noemt
deze nadruk op lifestyle het internaliseren van de
“privatisering" van problemen.
Volgens hem wordt het steeds meer aan
individuele mensen overgelaten om oplossingen te vinden voor problemen die niet
op te lossen zijn.
Bijvoorbeeld grootschalige problemen die
vooral sociale oorzaken hebben.
De vraag WIE de problemen gaat oplossen staat hierbij
steeds centraal.
In de praktijk is dit helaas meestal degene
die het meest (of eigenlijk: als eerste) onder deze (wereld)problemen lijdt.
Anders gezegd: wie het probleem heeft mag het
houden.
Over die van overheidswege gestimuleerde
privatisering van problemen stuurde Mári me een citaat van de socioloog Zygmunt
Bauman (“Wat is het nut van sociologie”, 2014, noot Mári):
De paradox van een progressieve collectivisatie van problemen gekoppeld aan de privatisering van de werktuigen en middelen bedoeld om ze op te lossen. Een paradox die door individuen opgelost zou moeten worden, waarbij de voor de onmogelijke taak werden gesteld (bedenk dat zodra taken bekrachtigd en onvermijdelijk worden ze in een plicht veranderen) om individueel, in hun eentje, uitdagingen te behandelen die uit de maatschappij voortkomen (en alleen maatschappelijk zijn op te lossen). Het resultaat is vergelijkbaar met het aanschaffen van familiebunkers als reactie op een aanstaande nucleaire oorlog.
Fresco lijkt de bovenstaande redenering om te draaien.
Wat Bauman omschrijft als een enorme
verantwoordelijkheid die feitelijk van bovenaf (bottom down)
wordt opgelegd, omschrijft zij als “het omhelzen van de persoonlijke weg”.
Een vrijwillige hug met je eigen ondergang, dus.
Waar het over de Lichtzoekers gaat, slaat
Fresco dan ook een wat ironische toon aan:
Auditieve Prozac zonder neveneffecten, met als
bijsluiter de zelfhulpgidsen waarin wordt aangespoord tot het voeren van een
dialoog met de natuur, waarin wij samen één familie zouden vormen.
Want schrijven kan ze (helaas).
Neem de volgende zin:
De consument maakt een sentimental journey naar ‘vroeger’, dat voor het gemak
ongeveer samenvalt met de uitvinding van de fotografie om nog wat visuele
houvast te bieden.
Fresco is wat je noemt een waardige tegenstander: zeer intelligent, bijzonder goed
onderlegd, van alle markten thuis en ze kan schrijven.
Daarbij lijkt ze zelfs gevoel voor humor te
hebben.
Ook Mári en Ira erkennen met betrekking tot de
Lichtzoekers dat “mevrouw Sickbock” (zoals Ira haar noemt) een punt heeft.
Het is (helaas) een beetje in de mode om alle ellende in de wereld te bestrijden door met het monster in jezelf te vechten. Dat lijkt mij van een grenzeloze zelfoverschatting. Want soms bevindt het monster zich toch écht buiten je.
Maar wie of wat is dat monster?
Op dit punt lijkt de kloof tussen
Schaduwdenkers en Lichtzoekers onoverbrugbaar.
Volgens Fresco is het Schaduwdenken
anti-technologisch, terwijl het Lichtzoeken anti-rationeel is:
Als verdachte activiteit behoort het denken
uitgeschakeld te worden, onder de noemer ‘jezelf leeg maken’.
Authenticiteit, puurheid, natuurlijkheid,
eerlijkheid, ongereptheid en eenvoud zijn kernbegrippen in de Lichtzoekerij.
Op de afbeelding een voorbeeld van een project
waarin eenvoud, puurheid en authenticiteit een grote rol spelen: een
broodbakkerij in een woonwagen.
De initiatiefnemer, van beroep kunstenaar, is
enkele jaren geleden gestart in Amsterdam en heeft nu een tweede woonwagen in
Groningen.
Mobiele bakkerij 'De Eenvoud', Groningen, 2016. Foto Mila Gras-Glas |
Fresco lijkt niet veel opte hebben met romantisch gedweep rond eenvoud en natuurlijkheid.
Hoewel ze erkent dat
niemand ongevoelig is voor de natuur, doet zij de “vermeende puurheid" van
de natuur af als chemische en biologische
onzin – een idealisering door al wie leeft in een gebied waar de natuur in
planologisch verantwoorde brokjes aan de consument gevoerd wordt, en wie niet
zelf het slachtoffer is van overstromingen of stormen of droogte.
Met die laatste zin plaats
Fresco zich in één moeite door in de (moreel en ethisch gezien) “goede” hoek,
van de mensen die weten waar ze over praten en werkelijk begaan zijn met de
bevolkingsgroepen en werelddelen die het het slechts getroffen hebben op deze
aarde.
Wat zijn mijn eigen
ervaringen met Lichtzoekers?
Ik kom er veel tegen.
Mijn indruk is dat
Lichtzoekers op dit moment meer in de roulatie zijn dan Schaduwdenkers.
Misschien komt dit doordat
hun intense zoektocht naar individuele oplossingen voor grootschalige
(milieu)problemen zo naadloos past in het hedendaagse overheidsbeleid.
Schaduwdenkers houden zich
daarentegen koest, want vinden geen officiële uitlaatklep voor hun
"negativiteit".
In het ergste geval zijn de
Schaduwdenkers klagers die de eigen verantwoordelijkheid uit de weg gaan en
zich afhankelijk opstellen van de overheid.
Want (zelf) doen is in de
mode, maar kritiek is zo...negatief.
Voor de gevestigde orde is
het licht zoeken dus eerder aandoenlijk dan gevaarlijk.
Laat maar schuiven dus, die
Lichtzoekers.
Overigens niet zelden
gesubsidieerd, bij wijze van experimenten met bottom up.
Hoe dan ook kan de
Schaduwdenker niet om de Lichtzoeker heen.
Want Schaduwdenkers en
Lichtzoekers tappen deels uit hetzelfde vaatje.
Je komt ze tegen bij de
biologische supermarkt, maar ook in de laatste brokjes ongerepte natuur.
Of op het schoolplein
(vooral Jenaplan, Montessori, Vrije School).
Hoewel Lichtzoekers iets
vaker voor Vrije scholen lijken te kiezen dan Schaduwdenkers.
Op het eerste gezicht zijn
er vooral overeenkomsten.
Je denkt: hee, (eindelijk)
een leuk type.
Op het schoolplein, in de
straat.
Raakvlakken: beetje
alternatief, houdt net als ik van de natuur, van mooie, ambachtelijke dingen en
van kleinschaligheid.
De Lichtzoeker heeft een
vergelijkbare indruk van de Schaduwdenker.
Ze gaan eens bij elkaar op
de koffie.
Maar op de lange duur 'wil
het niet'.
De vlakken lijken elkaar
niet werkelijk te raken, maar op verschillende niveau's te zweven.
Dan is het zoeken naar de trap.
Gesprekken lopen vast op
kleine dingetjes, op de toon.
Want terwijl de één zoekt (oplossingsgericht!)
en gewoonlijk vindt, denkt (kritiek!) de ander.
Zodra de Schaduwdenker
kritische vragen stelt, of een ironische - en bij vlagen helaas zelfs cynische
toon - aanslaat, lijkt de Lichtzoeker ineen te krimpen.
Want hoewel de Lichtzoekers
eerlijkheid en puurheid hoog in het vaandel hebben, lijken ze niet te houden
van de soms wat ongepolijste “negativiteit” van de Schaduwdenker.
Ze lijken het van
overheidswege in gang gezette en alom aangemoedigde "zelf doen" dan
ook blijmoedig te hebben geïnternaliseerd.
De Schaduwdenker als de
olifant in de - pure en onaangetaste - porseleinkast van de Lichtzoeker.
De Lichtzoeker die de
Schaduwdenker...te denken geeft.
Als je oplet herken je
Lichtzoekers aan hun oogopslag.
Juist als de Schaduwdenker
“denkt” dat het echte gesprek begonnen is, laten de ogen van de Lichtzoeker elk
vast punt in de ruimte los.
Wie een Lichtzoeker vraagt
naar zijn of haar visie loopt de kans dat deze de ogen ten hemel slaat en met
gedragen stem iets antwoordt als “Au-then-ti-ci-teit. Hea-ling.
Co-ö-pe-ra-tie”.
De Lichtzoeker hecht aan
woorden met de eigenschappen van een kapstok.
Woorden waar je alles aan
op kunt hangen, al naar het uit komt.
Schaduwdenkers en
Lichtzoekers vechten niet tegen dezelfde windmolens.
Fresco merkte al op dat het
licht zoeken anti-rationeel is, terwijl het schaduw denken (volgens haar!)
anti-technologisch is.
Hoewel dit laatste volgens
mij niet klopt (ik denk dat het schaduw denken zich vooral verzet tegen
gedachteloosheid) beperk ik me nu even tot de Lichtzoekers.
Hoewel de groep evenals de Schaduwdenkers zeer divers is, lijken ze elkaar in bepaalde principes te vinden.
Zo staat in de Volkskrant
(Sir Edmund, 25 juni 2016) een artikel over de groeiende groep mensen die
weigert om hun kinderen te laten vaccineren.
Volgens de krant zijn deze
weigeraars moeilijk in een hokje te stoppen:
Er zitten spirituele ouders bij, anarchisten en holisten en
'gewoon' eigenwijze types die niets voor zoete koek nemen. Ze leven en eten
bewust, vinden de wetenschap te sturend of 'kiezen voor vertrouwen en liefde in
plaats van angst'. Wat deze ouders in al hun diversiteit gemeen lijken te
hebben: een sterke hang naar autonomie en een groot wantrouwen tegen
instituties als het RIVM. Het is een groep mensen die een zeker ongemak voelt
bij de moderne maatschappij.
Oftewel: een groep mensen
die de persoonlijke weg omhelst, zoals Fresco de Lichtzoekers typeert.
Naast strenge Protestanten
hebben we er dus een nieuwe groep vaccinatie-weigeraars bij: de
Lichtzoekers.
De Volkskrant omschrijft
deze mensen als navolgers van Rousseau, die dweepte met de wilde mens en -
al eeuwen geleden! - een nostalgisch verlangen voelde naar het
pre-industriële tijdperk.
Door de hedendaagse lichtzoekers wordt het puurheids-ideaal doorgetrokken naar het lichaam.
Een gezond lichaam is als
een romantisch landschap: onaangetast.
De injectienaald als
symbool voor natuurbederf.
Een vorm van milieubederf,
als een boortoren naar gas, of olie, in het landschap.
Ik heb niets met deze groep mensen, hoe groot mijn liefde voor de natuur en voor onaangetaste landschappen ook is.
De moderne wetenschap heeft
de meeste levensbedreigende infectieziektes uitgebannen.
Gelukkig maar.
Ik heb dan ook nooit
overwogen om Do (mijn dochter) niet te laten vaccineren.
Interessant is de observatie van de Volkskrant-journalist dat de vaccinatieweigeraars zich gedragen als free riders, een begrip uit de economie.
In een tijd en op een plek
waarin de meeste mensen hun kinderen wél laten inenten kunnen zij het zich (als
kleine en qua tijd en plek bevoorrechte elite!) veroorloven om hun eigen
kinderen "puur" te houden.
Zolang de dekkingsgraad van
de vaccinaties 90% is, is er immers weinig gevaar.
Het is niet moeilijk om te voorspellen wat Fresco van deze vaccinatie-weigeraars denkt.
De journalist legt in dit
artikel de vinger op de zere plek van het licht zoeken: het lift mee op de verworvenheden
van technologie en wetenschap, maar keert zich er vervolgens - vanuit een
instinctieve afkeer van complexiteit - vanaf.
In mijn volgende blog ga ik - met behulp van de filosofe Hannah Arendt - dieper in het op de vijand van de schaduwdenkers: de gedachteloosheid.
Reacties
Een reactie posten